Malta, 2011

Se foto

Lørdag, den 30. april 2011

Op kl. 02.25. Jørgen hentede mig 03.00. I Billund 04.45. Automat tjek ind. Ventede til bording 06.30

En familie bestående af 2 voksne kvinder og 3 børn fyldte meget i flyet. Op at stå – snakke – på toilet – ADHD måske. Den ene (gedigent tatoveret) væltede yoghurt og kaffe ned over sig. Man måtte undertrykke en tendens til skadefro latter.

Vejret var lunt, da vi 10.25 nåede Malta. 5-6 busser ventede på at transportere indholdet af to fly (Billund og Kastrup) til hotellerne.

11.30 blev vi sat af ved Luna Apartments. Desværre var der ikke værelser før kl. 14. Trætte gik vi en lille tur og satte os den sidste time over en kop kaffe på hotellet i småsnak med de andre gæster, der også ventede på at få en nøglen.

Værelset med minikøkken vender mod nord - ud mod vandet, 2. sal. Vi nåede en kop kaffe, inden velkomstmødet kl. 15.00, og så var der dømt et par timer på langs. Søvnen ville dog ikke indfinde sig, men det blev da til lidt blund.

Vi spiste et lille sted.

Dagen suppe – porre/kartoffel

Kylling Gordon Bleu med fritter.

Så en dryssetur langs vandet, inden vi sluttede aftenen af med en kop kaffe på vores lille altan, hvor der er plads til to plast-stole. En stol fra værelset gjorde det ud for et bord.

Søndag, den 1. maj 2011

Telefonen ringede 07.30 efter en lidt kølig nat med et lagen og et tyndt tæppe over sig.

Jørgen gik efter morgenmad og kom tilbage med juice, yoghurt og brød.

Kl.10 tog vi bus til Valetta. Prisen er behagelig billig, men så hører det behagelige også op. Øens busser er ældgamle engelske køretøjer, som på ingen måde kan siges at være i nærheden af begrebet komfort. Der er ingen faste afgangstider ved stoppestederne, og det er vist rimeligt nok trafikken taget i betragtning. Det tog en time at komme ind til Valetta. Hjemturen med samme busrute kunne chaufføren klare på 40 min.

Vi tilbragte 4 timer i Valetta, hvor vi slentrede rund i den gamle bydel og betragte de gamle bygninger samt fæstningsanlæg.

Med udsigt til havnen sad vi en halv times tid over en cola. Domkirken er lukket på søn- og helligdage. En anden kirke uden for bymuren på den anden side af busholdepladsen, var heller ikke åben, da vi nåede den. Den fejrede Sankt Peter og var i den anledning ekstra pyntet, fortalte en kvinde os, men vi var ikke indstillet på at blive til 16.30, når kirken åbnedes igen.

Vi returnerede til Mellieha. Jeg gik en time med mit kamera.

Dagens middag blev kanin, der er en maltesisk spise. Kødet er grydestegt med hvidløg og ingefær. Vi blev fortalt, at kanin skal spises med fingrene på Malta. Det gjorde vi så og anvendte til slut den leverede vådserviet.

Vinden var kølig, og jeg er kuldskær. Aftenturen blev kortere end i går.

Mandag, den 2. maj 2011

En stilfærdig dag.

Ved 11-tiden tog vi bussen til Mostar for at se kuppelkirken. Den blev først åbnet kl. 15, så der var mere end rigelig tid til at slentre rundt i en ikke særlig spændende by. Vinden var kølig, og sol var der ikke noget af. Et eller andet skulle vi jo slå tiden ihjel med, så hvorfor ikke sætte sig og spise lidt. Det blev en velsmagende, lun baguette med ost, skinke, salvie og tomat.

Kirken var ikke de tre timers venten værd, om end den er et bygningsværk, der kun kan mane til respekt. Udsmykningen er overdådig, men det, der først og fremmest gør kirken seværdig er, at den har Verdens 3. største kuppel. Peterskirken er nr. 1. Nr. 2 er Den blå Moske.

Så stillede vi os op ved busstoppestedet og ventede en tid på en bus med et for os brugbart nummer. Det blev nummer 45.

Næppe var vi kommet ind på hotellet før det begyndte at regne, og det blev til en mindre tordenbyge.

”Blue Waters” serverede os en maltesisk ret, bragoli. Den er i retning af en stor benløs fugl serveret med ris og en tomatsovs.

Tirsdag, den 3. maj 2011

I går nåede vi ikke at bestille en tur hos Folkeferies guide, idet vi kom en halv time for sent ned i receptionen. I dag gik det bedre, og da vejret tegnede godt, kom vi med på en tur med dobbeltdækker rundt på den nordlige del af øen i høj sol.

Vi kunne have stået af og på under vejs, men vi blev siddende og lyttede til dansk tale i hovedtelefonen. Vi fik en god fornemmelse af Maltas byer og landskaber. Det sidste er det småt med grundet befolkningstætheden, der er på 1261 pr. km2(DK har 62.) Malta: 316 km², Indbyggere: 406.771. (DK 43,098. km2) Havde befolkningstætheden i Danmark være tilsvarende Maltas, skulle vi have været 54 mio. indbyggere.

Det endte med, at vi tog med til Valetta for 2. gang. Vi ville have stået af i Paul Bay, men der var ingen holdeplads, der passede med et brugbart busstoppested, så vi fik en halv times repetition, inden vi kom til Valetta igen og kunne tage nummer 45 tilbage til hotellet. Denne gang var det med en aldeles udtjent bus, som chaufføren havde stort besvær med at få i gear. Det lød grimt nogle gange. Dette køretøj er absolut egnet til ophug, og der vil næppe være noget som helst, der kan genanvendes.

Onsdag, den 4. maj 2011

Ved 10-tiden tog vi af sted med Mdina som dagens mål. Det gik fint med at kommen til Mostar, men så hørte det nemme op. Efter at have ventet på to overfyldte busser, tog vi til Valetta og tog så derfra en bus til Mdina. Det var en omvej, og det kom til at tage os lang tid at komme til øens tidligere hovedstad.

Mdina er et besøg værd. Her har der været by længe. Romerne kaldte den Melitta. Så kom osmannerne som herskere og døbte den Mdina. Korsfarerne var de næste til at tage over, og herfra residerede stormesteren. Byen ligger cirka midt på øen, og den ligger højt, hvilket indebærer, at man har kunnet spotte indtrængende fjender på lang afstand. Da sørøveriet aftog, blev det mere sikkert at bosætte sig ved kysterne, og stormesteren Valetta grundlagde byen af samme navn.

Vores besøg blev lidt hæmmet af et gedigent blæsevejr. Solen tittede frem nu og da, men køligt var det. Byen er meget lille. Den virker meget autentisk til trods for, at der stadig bor nogle mennesker i de gamle bygninger. Gaderne er smalle. Byen byder på mange smukke motiver. Vi var inde i kirken, hvis gulv er dækket af rigt dekorerede gravsten. Rummet er meget smukt. Også samlingen af kirkesølv og anden religiøs kunst var vi inde at se.

En ristet sandwich med skinke, ost og æg serveret med salat og franske kartofler gjorde godt. Hertil en kop kaffe. Pga. blæsten sad vi inde. Prisen overraskede os. Vi havde forventet at skulle betale en del mere, en de 30 kr., det kostede pr. person.

Hjemturen gik planmæssig med busskifte i Mostar, og ved 17-tiden var der lavet kaffe på hotellet.

Torsdag, den 5. maj 2011

Dagen bød på sydturen med Malta Sightseeing. Vejret var fremragende med stort set blå himmel hele dagen og en behersket vind, der gjorde det behageligt at opholde sig oppe i det fri.

Vi stod af i Marsaxlokk og fik en dejlig tur på havnen. Små, maleriske fiskerbåde gør det tiltrækkende at gøre holdt her og slentre rundt. Markedsboder med broderier, duge etc. er der en del af, og heller ikke serveringssteder er en mangelvare.

Vi satte os og fik en sjasket sandwich med bacon.

Som i tirsdags tog vi med til Valetta for at tage bus 45 tilbage til Luna Holiday Complex. Så var der også kørt bus nok for den dag, og det gjorde godt med en kop kaffe og en halv time på langs.

På Blue Waters fik vi

suppe (Jørgen), æg med mayonnaise (ek) og en paneret fisk fra ønskebrønden med fritter.

Fredag, den 6. maj 2011

En stille dag, hvor vi ikke havde noget på programmet, og det var heldigt nok, i og med Jørgen havde problemer med maven.

Vi tog bussen de to stoppesteder op til Mellieha. Min kortåndethed bød mig at undlade at prøve kræfter med vejens stejle stigning. Udsigten fra kirken ud over bugten er flot. Den nød vi sammen med en cola til Jørgens sarte mave og en cappuccino til mig.

At gå ned til hotellet var en fornøjelse.

Sidst på eftermiddagen gik vi en tur hver for sig – jeg med kameraet. Jeg sluttede med at sidde i læ for blæsten med ryggen mod en lille museumsbygning. Solen skinnede dejligt, og den nød jeg en halv times tid.

Jørgens mave bevirkede, at det ikke blev til den middag, han havde insisteret på at spendere. Vi spiste for syvende og sidste gang på det lille familiested: Blue Waters.

Omelet og cola til Jørgen

En lækker, stor bøf til mig. Denne måtte ledsages af en lokal øl, Cisk.

Lørdag, den 7. maj 2011

Der var afgang til lufthavnen kl. 08.20, og ved 17-tiden var vi tilbage i Hobro.