Eventyr |
Genren
Folkeeventyr eller kunsteventyr. Hvorfor?
Komposition og handlingsforløb
Magiske rekvisitter, varsel, besjæling, personificering, talregel
Miljø
Rige slotte, fattige hytter, dybe skove osv.
Hvordan er miljøet beskrevet? Direkte? Hvilke ord?
Personkarakteristik
Helt, heltinde - god, klog, modig
Modsætninger
Rig/fattig, god/ond, konge/bonde
Brug evt. aktantmodellen
Giver (afsender) | Objekt |
Modtager |
||
Hjælper |
Subjekt (ofte hovedpersonen) |
Modstander |
Sprog
Gentagelser, 3 prøver (spændingen stiger)
Faste vendinger - klicheer: Store skov, god konge, ond heks, dejlig kongedatter osv.
”Der var engang .... ” starter fortryllelsen
”Og de levede lykkeligt ....” ophæver fortryllelsen
Tema
Hvilke problemer, konflikter eller modsætninger optræder der i handlingen?
Hvilke prøver, løfter, modstande, forbud, straffe, belønninger optræder i fortællingen?
Hvordan løses problemerne, konflikterne eller modsætningerne?
Unge mennesker, der sendes bort fra familie og miljø, konfronteres med overmenneskelige prøvelser og opgaver, som ikke kan løses ved egen hjælp. Der kræves magi eller kloge ord fra en anden.
Hovedpersonen skal vise sig hjælpen værdig (råd, gaver, muligheder). Det er hovedpersonens egne kvaliteter (mod, medfølelses, dristighed, kløgt), der bekæmper de onde magter.
Budskab
”Enhver er sin egen lykkes smed.”
”Hvo intet vover intet vinder.”
Frigørelsestema: Det onde kan overvindes.
Afsender/modtager
Hvem er fortællingen fortalt for, og hvad tror du, de har syntes om den? Hvad kan de bruge den til?
Kan den bruges i dag?