En novelle |
Kort afsluttet prosafortælling
En kort énstrenget handling
Få personer i en bestemt situation
Kort tidsforløb
Afgrænset sted
Handlingsresumé - skriv nøgleord
Hvilken betydning har titlen?
Passer den til tekstens indhold?
Hvor lang tid strækker handlingen sig over?
I hvilken historisk tid foregår handlingen?
Hvor foregår handlingen?
Hvordan er miljøet beskrevet
Er karakteristikken neutralt beskrivende eller kommenterende /vurderende?
Hvem er hovedpersoner, og hvem er bipersoner?
Hvordan er personerne karakteriseret? (Alder, udseende, egenskaber, væremåde, holdninger, andres syn på)
Beskrives personerne direkte af forfatteren?
Eller (og) indirekte gennem handlinger og hvad de siger?
Runde personer? (Grundigt beskrevet, gode og dårlige sider)
Flade personer? (Typer, få karaktertræk, ”gode” eller ”dårlige”)
Hvilke personer står evt. i modsætningsforhold til hinanden? Beskriv hvorfor.
Er der personer, der gennemgår en forandring? Beskriv hvilken.
Er der personer, der ikke forandrer sig? Hvorfor?
Prøv at gruppere i positive og negative personer, sådan som teksten fremstiller dem.
Grupper dernæst de personer, der står i modsætningsforhold til hinanden.
1. person / 3. person / alvidende / subjektiv / objektiv
Monolog / replikker /indirekte tale / tanker.
Beskrivende tekst (uden handling)
Handlingstekst (Handlingsmættet)
Ræsonnerende tekst (tankerække der fører til en konklusion). Ofte en indre monolog
Persontekst / psykologisk tekst
En tekst kan være en blanding af flere typer
Tekstens opbygning
Spændingskurver / lineær / flash back / forudgreb / cyklisk
Stil: Høj stil / almindelig stil / talesprog / lav stil (vulgært sprog) / dialekt / børnesprog / fagsprog
Ordvalg: Fremmedord / slang / klicheer / associationsord / positive ord / negative ord / neutrale ord / modsatte ord
Hvilket problem / hvilke problemer behandles i teksten?
Formuler problemstillingerne generelt – uden at nævne personerne.
Hvilke værdiforestillinger er de vigtigste i handlingen?
Hvad er tekstens hensigt med at behandle disse værdiforestillinger?
Hvad er tekstens budskab?
Hvem er afsender?
Hvem er teksten beregnet for (modtager)?
Sæt teksten i sammenhæng med andre tekster, emner osv., som du har arbejdet med.
Er problemstillingen / budskabet relevant?
Kan du bruge den til noget?
Vurder tekstens kvalitet med hensyn til sprog, beskrivelse osv.