En reklame |
Associationer
Hvilke associationer giver reklamen ‑ måske især billedet ‑ dig umiddelbart?
Medium
Hvor er reklamen bragt/trykt?
Afsender - sagforhold - modtager
Hvem er afsender?
Hvad er sagforholdet?
Hvem er modtager?
Indholdsanalyse
Hvilken billedkategori(foto, tegning, maleri, ...) tilhører billedet/billederne i reklamen?
Hvilken betydning er billedet/billederne i reklamen tillagt? Hvad er billedets hensigt?
Gør rede for kamerastilling/perspektiv.
Karakteriser billedets komposition ‑ for‑, mellem‑ og baggrund.
Karakteriser billedet ‑ fortæl eventuelt dets anekdote/historie. Hvad er billedets denotationer (tid, sted, personer ‑ det konkrete)? Hvad er billedets konnotationer (postulater, holdninger ‑ farve, skygger ‑ medbetydninger)?
Hvad får du at vide gennem teksten (overskrift, undertekst(er))? Hvilken betydning er reklamens tekst tillagt? Undersøg, om der er gjort anvendelse af for eksempel billedsprog, slogan, ordspil og rim ‑ og tillægsordene ‑ er de positivt eller negativt beskrivende (plus‑ eller minusord)?
Hvad får du konkret at vide om varen?
Hvilket reklamekneb benytter reklamen sig af (det emotionelle kneb)?
Hvem er reklamens målgruppe? Alder, køn, social placering, andet?
Kommunikation
Overvej og begrund, om reklamen ‑ billede(r) og tekst(er) ‑ anvender
åben eller lukket kommunikation?
er objektiv eller subjektiv?
benytter sig af informativ, meningstilkendegivende eller holdningspåvirkende kommunikation?
Du og reklamen
Hvad synes du om reklamen?
Kan reklamen få dig til at købe varen/produktet? Begrund.
Husk eksempler!