En tv-reklame |
Analysemodel, tv-reklamer (og musikvideoer)
1: Hvad handler tv-reklamen/videoen om? Hvem er afsenderen?
2: Hvor længe varer tv-reklamen/videoen?
3: Hvor mange klip består tv-reklamen/videoen af?
4: Hvad bestemmer klipperytme og billedovergangen mellem de enkelte klip?
Lyde (sang, melodi, tale)
billedelementer (fx former, der er ens)
farver (fx fælles farver, der forbinder billederne)
5: Hvordan er klipperytmen?
glidende (billederne glider over i hinanden, hvilket giver en rolig rytme)
bastant (modsat glidende: fast og markeret klipning)
6: Hvordan er de enkelte billeder opbygget?
synsvinkel (nærbillede, totalbillede osv.)
beskæring (closeup osv.)
farvevalg (kolde/varme farver, kontraster, harmoni osv.)
8: Sproget, stemmeføring
Svære ord, fagudtryk, ”babysprog”, slang, slogan
9: Hvordan er reklamens helhed?
har klipperytme og billedopbygning sammenhæng med handlingen?
er det muligt at forbinde klipperytme og billedopbygning med selve produktet (fx egenskaber ved produktet) eller med reklamens målgruppe?
10: Hvilke konnotative værdier kommer til udtryk i reklamen? Hvad kommer man til at tænke på?
11: Hvilken målgruppe henvender tv-reklamen/videoen sig til?
12: Din mening om reklamen